خطبه 32 نهج البلاغه
پایگاه خبری و تحلیلی
خطبه 32 نهج البلاغه
چهار شنبه 27 مرداد 1402 ساعت 12:3 | بازدید : 69 | نویسنده : پیام سهند | ( نظرات )

 ای مردم! ما در روزگاری کینه توز و زمانی پرکفران واقع شده ایم، نیکوکار،  بدکردار شمرده می شود و ظالمان بر ستم و سرکشی خود می افزایند، از دانش خود بهره نمی گیریم و از آنچه نمی دانیم پرسش نمی کنیم، از حوادث و فتنه های آینده تا بر ما هجوم نیاورده اند وحشتی نداریم.

در چنین شرایطی مردم چهار گروهند: عدّه ای اگر دست به فساد نمی زنند به خاطر این است که: روحشان ناتوان و شمشیرشان کُند و امکانات مالی در اختیار آنها نیست.

گروه دیگر، آنانند که شمشیر کشیده اند و شرّ و فساد خویش را آشکارا اعلام می دارند، لشکرهای خود را از سواره و پیاده گردآورده و خویشتن را آماده کرده اند، دینشان را برای این تباه ساخته اند که ثروتی بیندوزند و یا فرماندهی جمعیّتی را برای خود فراهم سازند و یا به منبری صعود کرده برای مردم خطبه بخوانند، چه بد تجارتی است که انسان دنیا را بهای خویشتن ببیند و به جای نعمتها و رضایت پروردگار در آخرت، زندگی این جهان را برگزیند.

گروه سوّم، کسانی هستند که )از زیر نقاب( کارهای آخرتی، دنیا را می طلبند و آخرت را به وسیله کارهای این جهان نمی طلبند، خود را کوچک و متواضع جلوه می دهند، گام ها را کوتاه برمی دارند، دامن لباس خویش را جمع می نمایند، خویشتن را به زیور امانت و ایمانداران می آرایند )خود را به شعار مردان صالح آراسته اند) و پوشش خدایی را وسیله معصیت قرار داده اند.

گروه چهارم، آنانند که پستی و بی وسیله ای آنان را از رسیدن به جاه و مقام باز داشته و دستشان از همه جا کوتاه شده، سپس خود را به زیور قناعت آراسته اند و به لباس زاهدان زینت داده اند )امّا حقیقت این است(  که در هیچ زمان نه به هنگام شب و نه به هنگام روز در سلک زاهدان راستین نبوده اند!

)در این میان( گروهی باقی ماندند که:  یاد قیامت چشمهایشان را فرو افکنده؛ و ترس بازپسین اشکشان را جاری ساخته، اینان )به خاطر سخنان حقّی که می گویند (یا از جامعه رانده شده و در خاموشی و تنهایی فرو رفته اند و یا ترسان و مقهور مانده و یا لب از گفتار فرو بسته و ساکتند، و بعضی هم مخلصانه به کار دعوت به سوی خدا پرداخته اند، عدّه ای هم گریان و دردناکند، چرا که تقیّه آنان را از چشم مردم انداخته است و ناتوانی وجودشان را فرا گرفته ( اینان به کسانی می مانند( که در دریای نمک غوطه ورند، دهانشان بسته و قلبشان مجروح است (آن قدر) نصیحت کرده اند که خسته شده اند، از بس مغلوب شده اند، ناتوان گشته اند و از بس کشته داده اند به کمی گراییده اند.

ای مردم! دنیا در چشم شما باید کم ارزش تر از پوست درخت و اضافی مقراض هایی که با آن پشم حیوانات را می چینند بوده باشد؛

از پیشینیان پند بگیرید، پیش از آنکه آیندگان از شما پند بگیرند، این جهان پست و مذموم را رها کنید زیرا این دنیا افرادی را که از شما شیفته تر نسبت به آن بوده اند رها ساخت!



مطالب مرتبط با این پست

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 23


کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :